merlijn runia

mezzosoprano

Merlijn Runia - mezzosoprano


DUO MERLIJN RUNIA & MARK VAN NISPEN

bloemen voor moeder

Merlijn Runia en Mark van Nispen brengen een geurig liedprogramma waarin bloemen centraal staan (en moeders in soorten en maten), met bekende liederen van Richard Strauss en Schubert tot de grappige Bloemencatalogus van Darius Milhaud.

Ook de innerlijke mens zal tijdens dit concert niet vergeten worden. Reken op een feestelijke, geparfumeerde middag met een lach en een traan.

Duur ca. 70 minuten. Voor meer informatie en boekingen, zie contact.

Programma

Franz Schubert

-Die Blumensprache, D 519

-Im Walde, D 708

Johannes Brahms

-Heimweh, opus 63 no. 8

Hugo Wolf – Goethe-lieder

-Mignon: Kennst du das Land

Claude Debussy – Préludes Boek 2

-Feuilles Mortes (pianosolo)

Darius Milhaud

-Catalogue de Fleurs

Gabriel Fauré

-Le papillon et la fleur

Ernest Chausson

-Le temps de Lilas

Claude Debussy – Préludes Boek 2

-Bruyeres (pianosolo)

Richard Strauss

-Slechtes Wetter, opus 69 no. 5

-Wiegenlied, AV41

-Allerseelen, opus 10 no. 8


posterke BBBBB algemeen.jpg


De drie mooiste en beroemdste liedcycli uit de B-serie - in één concert!

An die ferne Geliebte - Ludwig van Beethoven

  1. Auf dem Hügel sitz ich spähend…

  2. Wo die Berge so blau…

  3. Leichte Segler in den Höhen…

  4. Diese Wolken in den Höhen…

  5. Es kehret der Maien, es blühet die Au…

  6. Nimm sie hin denn, diese Lieder…

Les nuits d’été - Hector Berlioz

  1. Villanelle

  2. Le spectre de la rose

  3. Sur les lagunes: Lamento

  4. Absence

  5. Au cimetière: Clair de lune

  6. L'île inconnue

Sieben frühe Lieder - Alban Berg

  1. Nacht

  2. Schilflied

  3. Die Nachtigall

  4. Traumgekrönt

  5. Im Zimmer

  6. Liebesode

  7. Sommertage



winterreise  

Mezzosopraan Merlijn Runia en pianist Mark van Nispen wagen zich aan de Winterreise: Schuberts winterse wandeltocht langs herinnering, woede, berusting, hoop, wanhoop, waanzin, en uiteindelijk – overgave aan de dood...? 

Zij proberen iets van huiveringwekkende intimiteit terug te vinden die Schuberts vrienden moeten hebben ervaren, toen hij hen in 1827 op een Weense bovenkamer vroeg voor het eerst te luisteren naar deze indrukwekkende cyclus, waarin Schubert dieper dan ooit in zijn ziel laat kijken.

Schubert baseerde zijn cyclus op Die Winterreise van Wilhelm Müller. In 24 strofische gedichten onderzoekt een man het verdriet over het verlies van zijn geliefde.

 “Ik heb genoten van jullie natuurlijke en ontspannen manier van muziek maken. Geen poespas, integer en kundig. Jullie zitten voor aanvang zelf achter de kassa, wat ik een bijzonder signaal vind. Het gaf mij het gevoel bij jullie op bezoek te komen, alsof ik aanwezig was op een Schubertiade. Bovendien heb ik bijzonder genoten van de zeer kleurrijke manier waarop Mark piano speelde en van de beeldende en intense voordracht van Merlijn.” (Dirigent Ad van Unen, n.a.v. Winterreise op 20 januari 2018, Waalse Kerk Breda)